zomer 2008: België - Noordkaap 1

BELGIE - DENEMARKEN



Hoi iedereen!

Ik ben weer onderweg met de fiets, was eerst van plan om door Duitsland en Polen te fietsen, en zo door de Baltische Staten. Maar onderweg vond ik Duitsland te saai en besloot om een stuk met de trein te reizen en direct naar het noorden te fietsen. Dus Neerpelt - Hannover heb ik gefietst en dan verder Hamburg – Deense grens. Nu begint de tocht door Denemarken, ik volg daarvoor de Ochsenweg. Deze fietsroute is gebaseerd op een weg die al sinds de Middeleeuwen gebruikt wordt om het vee van Denemarken naar het zuiden te drijven. Het is blijkbaar geen zo´n gekende route want ik ben er nog geen enkele fietser op tegengekomen... dan verander ik speciaal van gedacht om meer volk tegen te komen..



´k Heb wel al grappige mensen ontmoet. De eerste avond kon ik aanschuiven bij een Hollands bejaard paar waarvan de madam honderduit vertelde. Toen een zwaar onweer uitbrak was de madam zelf zo bang dat ik wel moest in de caravan slapen, uiteindelijk was dat geen slechte optie want er stond al 10 cm water onder mijn tent. Nog een tseentjenbewoarje voor het slapen, en uiteraard ‘s anderendaags eerst een gebed voor het ontbijt.
Eergisteravond was ik met 2 Duitse kindjes aan het spelen die me uiteindelijk heel hun boerderij lieten zien. Om een of andere bizarre reden waren ze zo weg van me dat ik de volgende dag niet verder mocht fietsen, of ze gingen meefietsen met me. Die kleinste moest ik dan wel eerst nog op 2 wielen leren rijden.. Toen ze eigenlijk al lang moesten slapen (en ik bij de ouders nog ene zat te drinken) kwam dat meiske plots afgetrippeld met een hele tekening van de boerderij, om mee te nemen op mijn fiets. Mooi was dat, en die avond heeft ze trouwens ook mijn haar helemaal doorkamd, waarvoor dank.

Over een dag of drie vier neem ik de boot naar Noorwegen om daar mijn tocht verder te zetten. Gisteravond was een oudere man zo zot van wat ik deed dat hij mij gewoon 50 euro gaf, voor als ik in Noorwegen eens er helemaal doorzat, om dan goed te gaan eten. Machtig e!
Als mensen nog zouden willen meefietsen, iedereen die het ziet zitten om 100 km per dag af te leggen is welkom. Tot nu toe zit ik meestal tegen de 130, maar in ruil voor bekend gezelschap wil ik daar eventueel wel een paar kilometers af doen.. Vooral verzorgers en mecaniciens mogen zich aanmelden...

Doe ze daar allemaal de groeten en tot in den draai,
Liesbeth







DENEMARKEN - TRONDHEIM


Denemarken heb ik eigenlijk behoorlijk vlotjes doorfietst, van Flensburg recht naar het noorden, in vier dagen was ik erdoor. Ik vond Denemarken eerder een beetje ontgoochelend, wat me nogal tegenstak waren de oneindige grindwegen, niet zo'n klein beetje grind maar zo diep dat je er helemaal in wegzakt met je fiets.
In Hirsthals heb ik dan de boot genomen naar Larvik, Noorwegen. Van daaruit heb ik zowat het land doorkruist, eerst de Telemark kanalen gevolgd, en daarna zware beklimmingen richting Bergen en de grote fjorden zoals Hardangerfjord en Sognefjord. Vanaf Noorwegen was het helemaal niet meer saai fietsen, achter elke bocht kijk je gewoon je ogen uit omdat het zo mooi is hier, niet te doen. Heel de tijd bergen, meren en watervallen. De beklimmingen vond ik telkens het mooiste, soms zat ik helemaal in de sneeuw, langs beide zijden van de weg 3 meter sneeuw naast me, en af en toe mijn fiets door de sneeuw slepen. Best wel grappig eigenlijk. Of met mijn fiets langs de ankerliften waar schapen staan aan te schuiven enz..



Noorwegen heeft ook wel nadelen: het is duur, het is niet echt voorzien op fietsers en het regent regent en regent.
Duur jah, da wisten we al op voorhand.. Er zijn hier enkel grotere wegen die tussen de bergen door lopen, alle kleinere baantjes lopen dood en de grote wegen hebben zelden fietspaden. De camions zoeven je dus langs de oren maar gelukkig is het verkeer hier nu ook weer niet echt druk. En ze rijden allemaal wel heel voorzichtig ze voorbij je moeten. En dan de regen, dat is nu echt niet meer leuk. Ik ben nu in Trondheim, ik zou evengoed nu naar huis kunnen keren want als je zo door weer in wind aan het fietsen bent vraag je je toch wel af voor wie of voor wat je dat aan het doen bent. Zo schitterend als het de eerste dagen was, zo slecht is het nu. Maar stel je voor dat ik dan moet zeggen: ik ben teruggekomen omdat het regende... dat zou te belachelijk zijn! Bovendien is er nog een andere goede reden om verder te fietsen: voor alle mensen die ik hier onderweg al tegengekomen heb en die me zo veel geven, niet normaal. Soms een warm bed, soms een douche, soms een gezellige avond voetbal kijken, een avondje Zweedse jamsessie, of een bende gasten op hun jaarlijkse fietstocht die net de laatste avond vierden en wel een plaatsje over hadden in hun hutje. Aan gezelschap zeker geen gebrek hier, hoewel ik nog maar zeer weinig fietsers ben tegengekomen. Het zit hier dan wel weer supervol met Hollanders en Duitsers met de camper.


Voila, dat is het zowat, de laatste tocht ging van Ållesund naar Trondheim, en na deze zeer wel verdiende rustdag begin ik definitief aan de staart van Noorwegen, op naar het noorden. Volgende rustdag zal wellicht in Bodo zijn, om dan naar de Lofoten over te zetten. Als alles goed gaat tenminste. We zien wel.

Nog een laatste weetjes en ditje en datjes rubriek:

· Ik ben nu aan dag nr 24, en dag 12 in Noorwegen

· Ik heb in totaal 2296km afgelegd, met daarvan 3 rustdagen, 1 op de trein, 1 op de boot en 1 vandaag in Trondheim

· 8 euro is ongeveer 1 kroon, de goedkoopste camping die ik al tegengemen heb was 60 kroon, de duurste 140, 100 is normale prijs. Ik maak wel steeds minder gebruik van de campings, er zijn van de camperverzamelplaatsen waar ik mijn tentje wel opzet of ik vraag dat aan de mensen zelf ofzo..

· 15 dagen zonder regen, 9 met regen waarvan 8 in Noorwegen

· 9 avonden op mijn eentje heb doorgebracht, al de rest in gezelschap.

· de grootste ramp tot nu toe is dat mijn mp3 speler kapot is van de regen.


Tot later,
Liesbeth




Comments

  1. Hey Liesbeth! Ineens proberen om een reactie te plaatsen. k Ben eens benieuwd naar het lettertype ;-)
    Grtzz,
    F.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts