Icefields Parkway - Jasper





Hoi!


Net toen ik op het punt stond uit Lake Louise weg te fietsen parkeerde plots een andere 'backpackerfiets' zich naast mij. Uiteindelijk bleek hij op dezelfde dag als mij uit Vancouver vertrokken, bovendien fietste hij de eerste 4 dagen samen gefietst met een Vlaming, op weg naar jaja.. Alaska!


Maar ik heb wel een redelijke ommetoer gefietst en daar ben ik maar al te blij om. Die nationale parken hier zijn echt adembenemend! Ik heb dan ook telkens ruim de tijd genomen om fotootjes te maken, het icefieldscentrum te bezoeken etc.. Of ik heb gewoon mijn fiets aan de kant gezet, mijn koersbroek omgeruild voor warme kledij en een wandeling gemaakt waarbij je af en toe nog tot je middel in de sneeuw zakte.. Meer heb ik niet nodig om me te amuseren natuurlijk. Het was wel iets minder grappig toen ik ongeveer op gelijke hoogte 2 skiërs naar beneden zag komen.. Manman, toch jammer dat je op je fiets geen ski's kan meenemen!


Deze Icefields Parkway loopt eigenlijk langs een paar mooie gletsjers, allemaal uitlopers van een grote ijsvlakte, Columbia Icefield. Een van die gletsjers komt bijna tot op de weg, en daar kan je ook zo met een busje een toertje doen op het ijs. Maar daar heb ik dan weer voor gepast.



Ook wel grappig: vanaf er zowat een opstopping op de weg is weet je wel dat er een beer gesignaleerd is. En de meeste toeristen willen Canada niet verlaten zonder er een gespot te hebben. Alhoewel ik ze niet persé hoef tegen het lijf te lopen was de laatste wel maf om te zien: een mamabeer met haar twee kleintjes in de boom aan het klauteren.



Hoewel ik niet echt de pannen van het dak fiets twijfel ik er toch serieus over om eens een dag ècht niets te doen. Ik heb daar eigenlijk echt zin in. (nood aan?) Maja, op een dag fietsen van hier staat er ook nog een 2-daagse trektocht te wachten op me. En bovendien moet ik ook ooit een vliegtuig halen ergens in het noorden... Ach ja, als ik eens een dag niets doe ga ik misschien dubbel zo rap fietsen daarna. :-)



groetjes en bedankt iedereen voor de berichtjes!

Liesbeth


Comments

  1. Dag Liesbeth,

    ik heb net de verhalen op je blog gelezen. Lekker spannend en nogal altijd evenmooi als toen ik er zo'n 18 jaren terug passeerde. Als je Jasper bereikt en een half dagje tijd vind zijn de hotsprings een aanrader om de spieren en gewrichten een slekker te verwennen.
    Carpe diem zou ik zeggen

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts