fietsers

Hoi!



Na de Cassiar Highway en de Alaska Highway heb ik nu ook de Klondike Highway achter de rug. Maar wegens gebrek aan interessant fotomateriaal dacht ik: laat ik het een keer over andere mensen hebben.


Want je komt zo wel het een en ander tegen onderweg...

Karin en Martin, een Nederlands koppel onderwegvan Prudhoe Bay (helemaal noord in Alaska) naar Ushaïa. Een van de dingen die ze meesleuren op de fiets is een ongelofelijk mooi en groot elandgewei. Ze hebben de certificaten om het te exporteren maar durven het niet echt opsturen. Benieuwd of ze er mee in Argentinië zullen aankomen.

Sylvia en Clemenz waarmee ik enkele dagen samen fietste zijn rasechte wereldfietsers. Een van hun tochten startte thuis in Duitsland en leidde hen tot China. Hier in het noorden waren ze echter zwaar aan het twijfelen om verder te gaan. Ze hadden nogal moeite me t de muggen en de regen... Ik had daarmee al kennis gemaakt in Noorwegen.

Ben is een supergrappige gast die ik bij Mount Robson ben tegengekomen. 2 dagen later rijdt hij me voorbij met de auto, stopt langs de weg en vraagt of ik geen onderdeel van mijn fiets ben verloren in het Provincial Park. Hij had zowaar mijn kilometeriek teruggevonden die ik daar had kwijtgespeeld!! Ik had plots weer besef van tijd en afstand..





Lewis hangt nog aan elkaar met haken, plaatjes en schroeven. Na een accident, een hele tijd coma en een zware revalidatie fietst hij nu trans-Canada voor een goed doel. http://www.rehabuk.org/




Paul en zijn dochter vormen echt een bijzonder duo. Samen fietsten ze door heel Noord-Amerika maar helaas zit hij nu met een gebroken schouder thuis. In plaats van de wereld te verkennen nodigen ze nu (motor)fietsers uit bij hen thuis.


Bij zijn dochter werd een tijdje geleden een aneurysma vastgesteld in haar hoofd. Dat ding stond op ontploffen dus mocht ze absoluut niets meer doen wat enige stress veroorzaakte. Niet meer naar school, amper nog bewegen etc.. 10 dagen later bleek het een foute diagnose te zijn, niets aan de hand..






Nog meer mensen onderweg van noord naar zuid: Sean, Kate en hun 8-jarige dochter nemen anderhalf jaar vrijaf voor hun fietstocht.



Iemand waar ik geen foto van heb is Mark Beaumont, blijkbaar een ster in de UK. Hij maakte eerder een televisieprogramma voor de BBC over zijn record rond de wereld fietsen en momenteel werkt hij aan een volgend programma: cycling the America's. Hij fietst van Mount McKinley in Alaska naar Aconcagua in Argentinië en beklimt ook beide bergen.
www.bbc.co.uk/cyclingtheamericas


Ik zal echter niet in zijn programma voorkomen want zoals bij de meeste fietsers kruisen onze wegen enkel. Na het snel uitwisselen van de leukste kampplaatsen, de beste adressen, de mooiste wegen of de slechtste ervaringen gaan we weer allemaal onze eigen weg, ieder zijn eigen tempo, ieder zijn eigen doel.


Voor mij is dat Alaska, nu nog 100 km verwijderd...

Comments

Popular Posts