Quito




Goeiemiddag iedereen (of goeie avond bij jullie)




For people who don't understand my west-flemish, there is an english translation at the bottom! ;-)




Ondertussen ben ik al meer dan een week in Quito, hoodstad van Equador. Mijn bedoeling was om hier eerst een tijdje te verblijven om spaans te leren, een concrete route uit te stippelen, en wie weet zou ik hier wel andere fietsers treffen.





Het begon in elk geval voortreffelijk: ik kwam terecht in een uitstekend hotelletje waar tegelijkertijd een fietsende familie verbleef. Helaas trokken zijn verder naar het noorden, maar zij konden mij in elk geval perfect uitleggen waar te fietsen. Ondertussen heb ik in Quito ook in Zweedse meid getroffen, al 14 maanden helemaal alleen onderweg met de fiets, helemaal vanuit Vancouver tot hier!! Het was voor beiden écht een verademing om een praatje te kunnen doen, die solo-fietsende vrouwen lopen toch niet écht rijk gezaaid...






De spaanse les is voel ik gewoon als een verplicht nummertje, na een week heb ik er eigenlijk al meer dan genoeg van. Of misschien is het de stad Quito zelf die mij minder ligt. Die vervuiling hier van de auto's, ik heb er écht moeite mee. Het prikt in mijn ogen en geeft me soms het gevoel dat ik adem tekort kom. En eenmaal na 20u moet je praktisch al om een straat door te lopen een taxi nemen omdat de kans dat je overvallen wordt te groot is.




Ik was dan ook ongelofelijk blij om het het voorbije weekend Quito even te verlaten en de markt van Otavalo te bezoeken. Na een 2 uur durende busreis kwam ik met de meiden van de spaanse les aan in dit stadje ten noorden van Quito. Het eerste wat we deden was een waterval bezoeken daar vlakbij. Helemaal in het groen gelegen had ik het gevoel dat mijn longen weer vol zuurstof stroomden..


De zaterdagmarkt in Otavalo is blijkbaar een van de grootste van Equador, vooral de beestenmarkt was nogal indrukwekkend. Ik zou nu letterlijk in geuren en kleuren kunnen vertellen maar laat ik het gewoon bij enkele foto's houden.























Vandaag is trouwens een erg speciale dag in Equador, want er is volkstelling. Dat ik dat ook nog mag meemaken... In de praktijk betekent dat vooral dat iedereen verplicht moet binnen blijven, dan komen er mensen langs met een hele vragenlijst. Ook ik werd deze morgen daaraan onderworpen. Voor de rest van de dag moeten we dus met zijn allen heel de dag in deze hostal uithangen...







Met uitzicht op een bijna muisstil Quito, behalve patrouillerende politie zijn de straten écht helemaal leeg.

Wat zou ik nu graag een fietstochtje door de stad doen!!


De fiets en ik worden trouwens al helemaal ongeduldig. Maar eerst is er nog iets anders om naar uit te kijken: ik hoop volgende donderdag en vrijdag de 'Cotopaxi' te beklimmen. Deze vulkaan is ongeveer 5800m hoog. Een hele uitdaging dus maar het zou blijkbaar wondermooi zijn!


Tot daarna!




Liesbeth







Hello everyone,


I've been in Quito, capital of Ecuador, for over a week now. My intention was to stay here for a while to learn some spanish, get organised for my trip and maybe meet other cyclists.

My visit started well because I arrived in the hostel and met a whole family of cyclists. Unfortunately they continued north, but they gave me perfect tips about where to cycle. I also met a Swedish girl travelling alone, who has already cycled from Vancouver to Ecuador. It was so nice to meet a girl doing the same thing as me; it doesn't happen very often!

After just one week of spanish lessons I want to stop already, they just feel like something I'm obliged to do. Or perhaps it's the city itself which i don't like. I really have problems with the pollution from cars, sometimes i can hardly breath. It also feels very unsafe here in the evenings, you have to take a taxi just to go round the corner in case you get robbed.

So i was really happy this weekend to leave Quito for a while and visit the market of Otavalo, apparently one of the biggest in Ecuador. It was quite funny, I thought I'd found myself a 'typical hat' but on the bus home i discovered a little label saying 'made in nepal'! "Oh well... as long as it keeps my head warm...!"

Sunday was really special because they had 'census day'. Everyone had to stay inside so the population of Ecuador could be counted. Each household was visited and asked questions about family, possessions etc... Even tourists had to hang around the whole day in their hostel!

At the moment I really look forward to leaving the city and getting on the bike, but first I would like to climb a volcano that's about a 5800m high. Quite a challenge, but once an idea enters my head, it's hard to make it leave....! :-)

Greetz,
Liesbeth


Comments

  1. amai...
    't klinkt al van 't eerste moment redelijk indrukwekkend! 't Amusement met de vulkaan en succes met de Spaanse lessen...!

    groetjes, Nathan

    ReplyDelete
  2. Liesebethje! ge ziet alweer goe bezig :)! hopelijk kun je je kriebels volgen en duurt t niet te lang meer voorda je kunt vertrekken!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Hessie!!

    Zie ik daar op één van de foto's een ukeleleetje blinken? Jullie hebben toch wel een liedje gezongen zeker?!
    Hier in Gent is het sinds gisteren vollebak winter met sneeuw en al!
    Val niet in de krater van die vulkaan hé, ik zou je keihard missen ;-)
    Tot later lieverd!

    kussies, zjang

    ReplyDelete
  5. Te midden donderdag en vrijdag. Een nacht zoals geen ander. Laat je niet van je sokkel blazen. Wind went. Ginds boven op het tafelkleed met de pruttelende potten. Ga traag maar gestaag. Dat mulle zand is maar voor even. De noeste arbeid op de gletsjer iets langer. De herinnering aan die ene zonsopgang voor eeuwig. Succes!

    ReplyDelete
  6. Hehe Liesbeth!
    Goelie stuurde je blog door en - leve gratis internet in de hostel - ik heb hem eens goe uitgepluisd ;) Damn als je alles zo op een rijtje ziet 2007 tot 2010 heb ik maar ik conclusie: meer dan goe bezig!!
    soit, k probeer hierop verder te volgen waar je zit om in te schatten waar we kruisen!
    ps: wij zitten nu ongeveer waar jij zal eindigen!

    Go get the cotopaxi!

    ReplyDelete
  7. Hé Liesbeth,
    Neem aan dat je onderweg bent gegaan, of is het ook alweer afkomen... (stomme ollander) Goede reis gewenst vanuit Otavalo van Wendy Lisa en Arthur. Mooi dat een partner hebt gevonden voor de reis... gaan jullie helemaal samen? We blijven je volgen1
    Arthur

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts