Latacunga - Vilcabamba

For cyclists: scroll down!

Latacunga - Baños - Puyo- Macas - Mendez - Cuenca - Loja - Vilcabamba

Zo, nu ben ik al een paar dagen onderweg met mijn fietsje. En ik heb in die paar dagen al meer banden vermaakt dan in al mijn andere reizen samen. Mijn gezondheid kan nog steeds stukken beter, en daardoor leg ik voorlopig geen monster afstanden af. Met een 70 km per dag heb ik voorlopig meer dan genoeg, zeker in die hitte hier en met de bergen die ik over moet.

Na mijn Cotopaxi avontuur was ik diezelfde dag nog in Latacunga terechtgekomen. Om 's anderendaags richting Baños te trekken. Ik liet de drukke Pan-American Highway links liggen (eigenlijk rechts) en verkoos kleinere wegen. Ik had het geweten amai! Ik werd al direct opgewacht door een fameuze beklimming, laten we zeggen een combinatie van een korte alpencol met een Parijs-Roubaix 5-sterren kasseistrook. Gelukkig had ik gezelschap van 3 plaatselijke mountainbikers, zo moest ik toch een beetje mijn best doen en kon ik niet zomaar mijn fiets aan de kant gooien..

Mijn inspanningen werden later meer dan beloond: vanaf Patate had ik een adembenemend zicht op de vulkaan Tungurahua bij Baños, die momenteel actief is. (Helaas nog steeds geen foto´s..) Een natuurfenomeen als dit voor het eerst echt kunnen aanschouwen, ik was helemaal onder de indruk en waande me weer in een of andere Disney-jungle film.
Vanuit Baños zelf kan je de vulkaan helemaal niet zien, maar ik trof daar een trio Oostenrijkers die me 's avonds in hun huurauto mee de berg op namen. Om met een paar pintjes te supporteren voor de vulkaan, zodat de rookwolk een echte lavastroom zou worden. Ik vrees toch dat er nog een paar pintjes meer nodig zijn!

Na een dagje vulkaanspotten zette ik de fietstocht oostwaarts verder, ricthing jungle. Wat goed dat het die dag zwaar bewolkt bleef, want zelfs met al die nevel rond me baadde ik gewoon in het zweet. Die ene dag wilde ik toch 130 km afleggen en had geen goesting om dat in vlakke zon te doen. Macas was de eerste stad waar ik echt de enige gringo leek, plots een heel andere sfeer voor mij!
Om terug de bergen in te komen had ik al eerder beslist om vanuit Mendez de bus naar Cuenca te nemen. Voor Cuenca heb ik echter amper tijd genomen want ik voelde me zo leeg en kon het geluid van de stad helemaal niet meer verdragen. Wellicht had ik eerder gewoon te lang in Quito blijven hangen.

Dus maar snel die fiets weer op om op de Pan-Am recht naar het zuiden te fietsen. De jungle vond ik fascinerend maar de uitzichten in dit bergland verkoos ik toch boven alles, ook al komt er veel meer klimwerk aan te pas.
Die eerste nacht kwam ik trouwens op een heel bijzonder plaats terecht, de Disney-film maakte nu plaats voor een ware sprookjesfilm, ik moest mezelf echter overtuigen dat het geen griezelverhaal was. Ik had een huisje voor mij alleen dat deel uitmaakte van een grote boerderij, de eigenaar had me er eerder met zijn jeep naartoe gebracht. Veel kon ik echter niet zien van de omgeving want er hing een potdichte mist, ik zag nog net een dichtgemetselde waterput en een half-afgewerkt kerkje. Ergens door de nevel heen hoorde ik een paar bekvechtende ganzen en toen ik ging bekijken wat er zo in de wind kletterde wandelden 3 paarden me plots, vlak voor mijn neus, doodgewoon voorbij. Later ging ik nog even terug naar het hoger gelegen restaurant waar de eigenaar uit volle borst flamenco aan het meezingen was. Toen hij en zijn echtgenote mij zagen zwaaiden ze van ver en 5 minuten later stond er al een warme thee met citroen klaar voor mijn pijnlijke keel.
Dan toch gewoon een sprookjesfilm! Overigens, de volgende morgen was die bizarre sfeer helemaal verdwenen, toen zag ik pas hoe mooi de boerderij gelegen was, met een uitzicht over de hele vallei.


Ondertussen ben ik in Vilcabamba, niet ver van de grens met Peru. Ik was van plan om hier 1 dag te blijven, maar deze hostal is zo ongelofelijk prachtig dat ik misschien wel blijf voor kerst. Liever zo dan 2 dagen later ergens, weet ik veel waar, in het grensgebied terecht komen.

Bij deze alvast een zalige en witte kerst voor iedereen!

groetjes,
Liesbeth


Weetjesrubriek
- De hoogste pas met de fiets overwonnen moet zo'n 3500m zijn.
- Max snelheid 67km/u (het lijkt niets als je koersfietsen gewoon bent..)
- Af en toe denk ik er wel eens over om mijn haar helemaal af te scheren. Of misschien kom ik wel Lisbeth Salander-gewijs met een vette hanekam thuis. Dat lijkt me nog eens iets.
- Ik ben hier precies overal de grootste.. @ Scallie: ik denk dat ze hier gewoon bang zouden zijn van jou.
- Wie al eens met de auto claxonerend fietsers wil aanmoedigen, bedenk dan dat je best begint te claxoneren iets voor of na de fietser, en niet er VLAK naast, want dat is om te verongelukken van 't verschot.





In English for cyclists:

Latacunga - Baños: beautifull road by Pillaro and Patate. From Patate you really have the best view ever on the Tungurahua (in Baños, you can actually get in the thermal baths during night. From the waterfall there is a little ridge, it´s not very hard if you go for it! But don´t tell anyone and btw, there might be a guard)


Baños - Puyo: if you want to go for a swim, stop by waterfall by Machas! They should have place for camping aswell.


Puyo - Macas: 130km, there is good possibility for camping 16 and 27km south of Puyo if you want to make it shorter.


Macas - Mendez, nothing much special, Mendez is a nice place, I took the bus from there back to Cuenca. ( I know, I´m not a real one, but I don´t give a..)


I spent 3 days riding from Cuenca to Loja, but I thought it was really beautifull. I adored the place Saraguro, maybe because I was there on a sunday and there was a lot goiing on.
I did 3 times about 70km. I saw another hostal 50 km south from Cuenca, it was not in a village, but by a river you cross during the first downhill. 70km south on the pan-am you pass a big restaurant-shop but they have also lodging. I payed 15 dollar, breakfast included but I thougt it was worth it (maybe because I was ill already and had been cycling in the rain that day.. so I was really happy to sleep in a warm place) I had a house for me alone, it belongs to a farm and its a amazing place with great view over the valley, the owner drives you down to the house with his jeep, you can leave your bike in the restaurant.

Loja - Vilcabamba: If you've been aching for some offroad, you can do a good one on the way to Vilcambamba. you climb out of Loja, and just behind the top of the mountain there is the entrance of a national park, it joins the main road again in a place called 'Las Tres Leguas.'

take care,
Liesbeth

Comments

  1. Geniet, niet met mate maar met volle teugen van al dat moois. Een prettige kerst en met een fameuze stap(trap) het nieuwe jaar in.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts